Informacje na temat składania skarg i wniosków
Skargi i wnioski
Podstawa prawna
Procedura przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji uregulowana została w przepisach:
- art. 63 Konstytucji RP;
- działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego;
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Ochrona prawna wnoszących skargi i wnioski
Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych (art. 225 § 1 k.p.a.).
Ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje (B. Adamiak, J. Borkowski: Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, C.H. Beck, 2004, s. 813).
Osoba wnosząca skargę do organów powołanych do ścigania lub orzekania w sprawach o przestępstwo, wykroczenie lub przewinienie dyscyplinarne powinna być świadoma, że kierowanie fałszywych oskarżeń wobec innej osoby – niekoniecznie policjanta – może skutkować odpowiedzialnością karną (art. 234 k.k.).
Zasady wnoszenia oraz rozpatrywania skarg i wniosków
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw przez policjantów lub pracowników cywilnych Policji (art. 227 k.p.a.).
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia oraz usprawnienia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności (art. 241 k.p.a.).
Skarga lub wniosek powinny zawierać:
- imię i nazwisko wnoszącego;
- dokładny adres do korespondencji;
- dokładny opis zdarzenia.
Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§ 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków).
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia – w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania – wyjaśnienia lub uzupełnienia z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania (§ 8 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków).
Skargi w imieniu innych osób można składać wyłącznie za ich wiedzą i zgodą (art. 221 § 3 k.p.a.).
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 k.p.a.).
W przypadku, gdy wskazany przez skarżącego lub wnioskodawcę jako adresat organ Policji nie jest właściwy do rozpatrzenia sprawy – obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego / wnioskodawcę, albo wskazać mu właściwy organ (art. 231 § 1 k.p.a.).
Organ właściwy do rozpatrzenia skargi może ją przekazać do załatwienia organowi niższego stopnia, o ile skarga nie zawiera zarzutów dotyczących działalności tego organu (art. 232 § 1 k.p.a.).
Postępowanie w sprawach skarg i wniosków jest uproszczonym postępowaniem administracyjnym, kończącym się zawiadomieniem skarżącego o sposobie jego załatwienia (art. 238 § 1 i 247 k.p.a.).
Przepisy działu VIII k.p.a. nie przewidują trybu odwoławczego.
W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowi skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego (art. 239 § 1 k.p.a.).
Terminy załatwiania skarg i wniosków
Organ właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku powinien załatwić sprawę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca (art. 237 § 1 i art. 244 § 1 k.p.a.).
Posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień – najpóźniej w terminie 14 dni od dnia jej wniesienia albo przekazania (art. 237 § 2 k.p.a.).
Terminy załatwiania skarg i wniosków liczy się od daty wpływu bezpośrednio do jednostki organizacyjnej Policji, właściwej do załatwienia sprawy.
W razie niezałatwienia skargi lub wniosku w ciągu miesiąca organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić o tym wnoszącego, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając go o prawie do wniesienia ponaglenia (art. 237 § 4 i art. 36 k.p.a.). Tryb i zasady wniesienia ponaglenia określono w art. 37 k.p.a.
Informacja na temat sposobu składania skarg i wniosków
w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Szczecinie
Skargi i wnioski można składać:
- listownie na adres:
Komenda Wojewódzka Policji w Szczecinie
ul. Małopolska 47
70-515 Szczecin
- faksem na numer:
47 78 12 923
- za pośrednictwem ePUAP na adres:
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres:
skargi.kwpszczecin@sc.policja.gov.pl
(załączniki nie mogą przekraczać 5 Mb pojemności)
- osobiście w siedzibie:
Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie,
ul. Małopolska 47,
w dni robocze, w godzinach: 7.30 – 15.30
- ustnie do protokołu w siedzibie:
Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie,
ul. Małopolska 47,
w dni robocze, w godzinach: 7.30 – 15.30.
Skargi lub wniosku nie można złożyć telefonicznie.
Informacja o przyjmowaniu obywateli w sprawach skarg i wniosków w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Szczecinie przez członków kierownictwa służbowego lub upoważnione osoby
Funkcjonariusze i pracownicy Zespołu Skarg i Wniosków Wydziału Kontroli KWP w Szczecinie – działający w imieniu Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie – przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków dotyczących działalności Policji oraz udzielają informacji telefonicznie pod numerami telefonów: + 48 47 78 12 942, + 48 47 78 12 943 i + 48 47 78 12 944 we wszystkie dni robocze, w godzinach od 7:30 do 15:30.
Komendant Wojewódzki Policji, albo wyznaczony przez niego zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach od 14:00 do 17:00. Jeżeli wyznaczony dzień przyjęć interesantów przypada na dzień wolny od służby lub pracy, skargi i wnioski przyjmuje się w najbliższy dzień roboczy, po uprzednim zgłoszeniu osobistym lub telefonicznym na numer telefonu: +48 47 78 12 940.
Informacja o przyjmowaniu skarg na działalność Policji przez Rzecznika Praw Obywatelskich
Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00-090 Warszawa
Przyjęcia interesantów:
poniedziałek w godz. 9:00 - 17:00
od wtorku do piątku w godz. 9:00 - 15:00
Infolinia obywatelska: 800 676 676
telefon: +48 22 55 17 700
faks: +48 22 827 64 53
Pełnomocnik Terenowy w Gdańsku
(dla woj. zachodniopomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)
ul. Chmielna 54/57
80-748 Gdańsk
telefon: +48 58 764 73 02
faks: +48 58 764 73 03
Przyjęcia interesantów (pokój nr 206):
telefon: +48 58 764 73 06
poniedziałek w godz. 10:00 - 17:00
wtorek, środa, czwartek w godz. 9:00 - 15:00
Linki:
strona główna RPO www.rpo.gov.pl
formularz elektroniczny http://www.rpo.gov.pl/wniosek/